Alweer twee jaar geleden werd ik al enige tijd getriggert door AirBnB, ik las er over in reistijdschriften en ik hoorde de plaatste hoteliers klagen in de krant over de broodroof van particuliere verhuurders die zich niet aan de regeltjes hoeven te houden als het aankomt op veiligheid en natuurlijk belastingen.
Omdat tijdens onze vorige vakantie op Mallorca het schoonmaakpersoneel zich niet zo netjes wist te gedragen en er op de eerste dag al vandoor ging met een digitale camera zochten we voor onze tweede vakantie op dit Iberische eiland naar iets meer privé, iets waarbij je zelf alles regelt.
We stelde ons zelf een aantal eisen:
- schoon
- veilig
- dichtbij het centrum
- parkeermogelijkheden
- voordelig
- en een koffiemachine
We vonden al snel via de website van AirBnB een idyllische loft aan de rand van het centrum van Palma de Mallorca, gelegen in een smal straatje met weinig autoverkeer. Via de mail (die zorgvuldig door AirBnB) gefilterd wordt want stel je toch voor dat je een telefoonnummer van de verhuurder te pakken krijgt. kregen we in het begin moeizaam contact, het liep allemaal wat stroef en de taal barrière was daarbij het grootste probleem. Mijn Spaans laat nogal de wensen over, en haar Engels was niet super sterk. Maar samen met google Translate kwamen we uiteindelijk tot een boeking.
Stress want geen sleutel en niemand doet open
’s ochtends om half zes de eerste transavia vlucht naar de zon, ik heb er zin om Palma weer te ontdekken (en dan iets meer dan de muren van het politie bureau vanwege de aangifte van de camera diefstal)
nog geen 4 uur later sta je met je koffers en al buiten, een taxi brengt ons snel naar de bewuste straat en aan zijn kop zie ik al dat hij twijfelt, daar is niks, en daar kun je ook niet slapen zegt hij in half Duits/Engels/Spaans. We stappen uit, en zoeken vergeefs naar het huisnummer, en de beloofde sleutel. Niks te vinden, we loggen in op de AirBnB site en zien tot onze verbazing dat er nu wel een telefoonnummer is vermeld met ons contact persoon. We bellen, geen gehoor, we sturen dan maar een SMS, deze wordt snel beantwoord, dat ze met een half uurtje ter plaatse is. Ondertussen in de temperatuur in het smalle straatje al aardig opgelopen en het gesleep met de koffer is genoeg voor een doorweekt t-shirt.
Na dat Spaanse half uurtje komt er een hele charmante jonge dame op ons af, met de sleutel, en ze legt ons kort met handen en voeten uit hoe alles werkt en waar we terecht kunnen voor vragen. uiteindelijk blijkt dat ze praktisch om de hoek woont, Het appartement laat niets te wensen over, het is schoon, compact, we hebben een koffie machine, zelfs een vaatwasser en een luxe oven ontbreken niet. Het sanitair is gloed nieuw alleen wel een beetje behelpen. Maar dat mag de pret niet drukken.
Een beetje spanning mag, bij het boeken van een appartement, waar je bij het boeken van een hotel je je door duizenden reviews kunt worstelen ben je bij AirBnB overgeleverd aan de reviews op de eigen site, mij komt dan gelijk “de slager die zijn eigen vlees keurt principe” om de hoek
Een week lang maakte wij gebruik van het appartement in Mallorca, het voldeed aan al onze wensen, het was dichtbij het centrum en nog dichterbij het strand. Het gezellige cafeetje om de hoek deed een fantastisch en betaalbaar ontbijt. Helemaal tevreden dus.
Doen we het nog een keer?
zeker weten, met AirBnB krijg je een unieke kans om even weg te zijn van het massa toerisme, ondanks dat je indirect toch in een toeristengebied bent krijg je op deze manier sneller contact met de locals, en in ons geval ook eerlijke tips.